EP4 ruim langs BSG 3

Op een maandagavond een uitwedstrijd spelen in Bussum, vooraf liep iedereen niet over van enthousiasme voor deze wedstrijd. Maar om 19:15 was iedereen aanwezig in het DSC en zodoende konden we vertrekken richting Bussum.

Overigens waren we Mart voordat we richting Bussum vertrokken nog bijna kwijt aan de bridgeclub, nadat hij aan de bar uitgebreid had uitlegd hoe je een ‘ zwakke 2’ moet uitspelen kreeg hij een aanbod om toch mee te gaan bridgen in plaats van te schaken die avond. Gelukkig voor ons houdt Mart het voorlopig nog even bij schaken.

Als eerste was Niels klaar, vrij soepel wist Niels in de opening twee pionnen te winnen. Dan is het vooral belangrijk om de aandacht erbij te houden en geen fouten te maken. Dit goed en nadat hij extra materiaal vond zijn tegenstander het mooi geweest.

De 2-0 kwam op naam van Jeroen . Jeroen speelt met veel vertrouwen sinds hij de 1600 ratinggrens heeft doorbroken. Inmiddels is hij voortvarend op weg richting de 1700. Een ongelukkige lange rokade van zijn tegenstander werd gelijk afgestraft met mat of dameverlies tot gevolg.

Calvin was lang op weg om de 3-0 op het scorebord te zetten tegen Mike Makkinje (inderdaad de broer van) kwam hij in de opening een kwaliteit en een pion voor. Zijn tegenstander besloot de aanval te zoeken en via de h-lijn de zwarte koning onder vuur te nemen. Om mat te voorkomen moest Calvin wat materiaal teruggeven, een remise was hierdoor het maximale resultaat.

Thomas had de eer om de matchpunten binnen te tikken. Na een rustige opening werd de tegenstander van Thomas steeds verder naar achter gedrukt. Hij probeerde door een pion te geven nog onder de druk vandaan te komen. Dit was echter van korte duur en nadat mat niet meer te voorkomen was gaf hij op.

Dion speelde een typische Dion partij, waarbij de partij rustig wordt opgebouwd en de stelling van de tegenstander in een paar zetten in elkaar stort. Dat gebeurde nu ook en zodoende zorgde Dion voor de 4,5-0,5.

Als langste was Mart bezig, toen ik na een uurtje een rondje langs de borden deed dacht ik dat dit een hele snelle remise zou worden. Allebei twee torens en een paard en Mart een pion minder. Echter werd het een lange partij waarbij Mart aan het eind misschien nog wel de beste kansen had. Dit was niet genoeg voor de overwinning en remise werd overeengekomen.

Na een misstap in de eerste ronde, lijkt de motor van NSS inmiddels aardig op temperatuur te komen, dit was de derde 5-1 op een rij. Hierdoor blijven we in het spoor van Amersfoort 4.

Be First to Comment