Press "Enter" to skip to content

Kleine nederlaag voor En Passant 3

Op zaterdag 5 november speelde En Passant 3 haar tweede wedstrijd van dit seizoen. Er stond een wereldreis naar Hoogland op het programma, alwaar het eerste team moest worden bestreden. Keurig op tijd waren alle En Passanters op de vijandelijke clublocatie. Enkele Hooglanders lieten nog even op zich wachten, maar om 13:05 uur kon de wedstrijd worden gestart.

En die begon veelbelovend voor de onzen. De tegenstander van Gootmeester Jeroen (bord 6) deed een overhaaste lange rokade, waardoor zijn dame en koning op één diagonaal kwamen te staan. Toen ging daar een loper op schijnen: 0 – 1.

Daarna bogen de Hooglanders de stand om naar hun voordeel, waarbij ook de beide matchpunten werden binnengehaald:

• Invaller Peter Tak (bord 3) blunderde, waardoor ook hij zijn dame moest afgeven
  • Martmans (bord 5) en Mike (bord 4) gingen hand in hand de bietenbrug op. Hun partijen heb ik niet zo goed kunnen volgen.
  • Frank, die naast me zat op bord 1, offerde zowat zijn hele hebben en houden voor een aanval op de vijandelijke koning. De aanval werd gepareerd en Frank kon met zijn plas naar de dokter.
  • Ikzelf (bord 2) leek in het middenspel te worden overlopen door mijn tegenstander. Mijn stukken stonden behoorlijk ongelukkig. De Hooglander drukte echter niet door en wat resulteerde was een gelijkelopereindspel waarin de kansen ongeveer gelijk waren. Hierin werd tot remise besloten. Gezien het elo-overschot bij mijn tegenstander was ik tevreden met dit resultaat. Later bleek dit toch het verliezende halfje te zijn…

De partijen aan de twee staartborden duurden dit keer het langst. De twee, overigens zeer jonge, Hooglanders, hadden natuurlijk nooit iets gehoord over de Henk-regel. Zij gingen dus door tot het donker begon te worden. De tegenstander van Alex (bord 7) stond een kwaliteit voor. Maar hij kon het karwei niet afmaken. Met een paardvork sloeg Alex terug en later drukte Alex door met zijn d-pion. Deze bleek niet te stoppen: 4,5 – 2,5. Toen het eenmaal donker begon te worden, ging ook bij de tegenstander van Gia (bord 8) het licht uit. Na lange tijd ongeveer gelijk te hebben gestaan, kreeg Gia de overhand. Onder het genot van een matdreiging won Gia een loper en even later was het klaar; 4,5 – 3,5. Een kleine nederlaag. Met een beetje meer geluk moeten er binnenkort matchpunten voor En Passant 3 in zitten….

Be First to Comment